RSS

Tort śmietanowy

29 paź

Mój pierwszy tort, pieczony razem z P., na jego urodziny. Zadanie okazało się łatwiejsze niż się spodziewałam :). Tort wyszedł ładny i bardzo smaczny. Ja zadowolona i goście też.

Tort jest lekki i wilgotny: biszkoptowo – śmietanowy, nasączany, z podwójną warstwą dżemu i owocami. Najsmaczniejszy na drugi dzień po przełożeniu masami.
Przepis na masę dostałam od Bratowej: dzięki dodatkowi galaretki krem ładnie się trzyma, a cały tort nie jest zbyt słodki. Zdecydowanie polecam!

Składniki:

  • 8 jajek (2 x 4 jajka)
  • 2 szkl. mąki pszennej  (2 x 1 szkl; 1 szkl. = 250 ml)
  • 2 niepełne szkl. cukru (2 x 1 niepełna szkl.)
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia (2 x 1)
  • 2 łyżki oleju (2 x 1)
  • 1 słoik ciemnego dżemu, np. śliwkowego lub wiśniowego
  • 660 – 700 ml śmietany kremówki ( 30 lub 36 %)
  • 2 śmietan-fixy
  • 2 łyżki cukru pudru
  • 1 puszka brzoskwiń
  • 100 – 150 ml wódki
  • sok z połowy cytryny
  • 1 galaretka cytrynowa
  • 1 szkl. wrzątku
  • dowolne świeże owoce do dekoracji

Upiec 2 biszkopty o średnicy około 30 cm (ja piekłam oba jednocześnie, w dwóch formach od prodziża):
4 całe jajka zmiksować z 1 niepełną szklanką cukru na puszystą pianę. Dodać 1 szklankę mąki wymieszaną z łyżeczką proszku do pieczenia. Delikatnie wymieszać łyżką (nie miksować!). Wlać łyżkę oleju, wymieszać do połączenia składników. Przelać ciasto do formy wysmarowanej masłem i oprószonej mąką.
Piec w piekarniku rozgrzanym do 175 st. C, na termoobiegu, do zarumienienia ciasta – około 20 – 25 minut.

Czynności powtórzyć dla drugiego biszkoptu.
Upieczone ciasta należy zostawić do wystygnięcia, a następnie przekroić każdy z nich na pół.

Galaretkę rozpuścić w szklance wrzątku. Odstwić w chłodne miejsce do całkowitego wystudzenia.

Wstawić do zamrażarnika opakowania ze śmietaną kremówką na około 30 minut.

Brzoskwinie pokroić w drobną kostkę, odkładając kilka połówek do dekoracji.

Z syropu brzoskwiniowego przyrządzić poncz dodając wódkę i sok z cytryny. Można dodać też trochę wody i cukru do smaku (ja nie dodawałam).

Po schłodzeniu śmietany ubijć ją mikserem na najwyższych obrotach, dodając cukier puder zmieszany ze śmietan-fixami. Nie przerywając miksowania (ważne!) stopniowo wlać zimną galaretkę. Miksować aż masa będzie jednolita. Wmieszać pokrojone brzoskwinie.

1) Pierwszy z blatów ułożyć na paterze, nasączyć ponczem, posmarować dżemem i masą*. 
2) Przyłożyć drugim blatem, nasączyć, posmarować kremem.
3) Przykryć kolejną warstwą biszkoptu, nasączyć, posmarować dżemem i masą.
4) Przyłożyć ostatnim biszkoptem, nasączyć.
5) Wierzch i boki biszkoptu równo posmarować masą za pomocą dużego noża.
6) Udekorować tort owocami i odstawić w zimne miejsce.

Smacznego! :)

* Smarując masą poszczególne wartswy biszkoptu pamiętajcie o zostawieniu odpowiedniej ilości masy na posmarowanie ostatniego, wierzchniego blatu i boków. Potrzeba na to blisko połowę masy.

*** Przypominam o możliwości zamieszczenia zdjęć Waszych wypieków w galerii na blogu. Więcej informacji tutaj.

 
4 komentarzy

Posted by w dniu Październik 29, 2012 w Ciasta, Torty

 

Tagi: , , , , , , , , , ,

4 responses to “Tort śmietanowy

  1. Elżbieta

    Październik 30, 2012 at 12:31 pm

    I ja też tam byłam – jadłam ten tort – pycha – niebo w gębie. Wygląda pysznie, a smakuje jeszcze lepiej – widać to na ostatnim zdjęciu bo tylko tyle zostało. Przepis na pewno wykorzystam. Pozdrawiam

     
    • pysznapasja

      Październik 31, 2012 at 10:16 pm

      „Byłam, jadłam i pomagałam uporać się ze smarowaniem boków” ;)
      Fajnie było :) :*

       
  2. gosc

    Marzec 26, 2013 at 6:16 pm

    co to za kuleczki czerwone?

     

Dodaj komentarz

 
Follow

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.

Join 58 other followers

