Pyszna Pasja

Blog kulinarny Edyty Pełka

Szybki piernik z dżemem

Widzę, że w związku ze zbliżającym się Bożym Narodzeniem zaczyna się już poszukiwanie przepisów na pierniki. Mi Święta wydają się jeszcze dość odległe, ale rozumiem: niektóre rodzaje ciasta trzeba zagnieść nawet na 6 tygodni wcześniej. Czyli właściwie już teraz.

Mam dla Was alternatywę: piernik bardzo szybki i bardzo łatwy. Przygotowanie go to kwadrans odmierzenia i miksowania składników, plus 40 – 45 minut pieczenia :).

Ciasto jest ciemne, korzenno – kakaowe, z dżemem śliwkowym i polewą z gorzkiej czekolady. Jest bardzo pulchne i miękkie, ale – co bardzo mi się podoba – nawet jeśli kawałek uchowa się nieco dłużej, ciasto nadal bardzo dobrze smakuje. Wystarczy przechowywać je pod folią.

Taki piernik piekę już od kilku (może kilkunastu) lat i zawsze wychodzi. Zdecydowanie to jeden z moich ulubionych przepisów. A znalazła go kiedyś moja Mama w jakimś babskim czasopiśmie.
Przez te kilka lat pojawiły się małe modyfikacje: więcej mleka (żeby był pulchniejszy), inny dżem, suszone owoce, polewa itp. Robiłyśmy go już ze wszystkimi rodzajami dżemu jakie były w domu, pożytkując najstarsze, zalegające w spiżarce przetwory.

Oczywiście możecie  zrezygnować z suszonych śliwek, dać inny dżem czy przelać ciasto do jednej dużej formy (ciasta spokojnie wystarcza na przeciętną formę o wymiarach 23 x 35 cm.). Kombinacji może być wiele. Jednak piernik, na który podaję Wam przepis jest dokładnie taki, jaki lubię najbardziej.
Drugie miejsce – po śliwkach – zajmuje wersja z dżemem wiśniowym, takim nierozgotowanym, z dużymi kawałkami owoców ;).

Składniki (na dwie formy keksówki):

  • 125 g margaryny (pół kostki)
  • 1 szklanka cukru (1 szkl. = 250 ml)
  • 2 jajka
  • 3 szkl. mąki pszennej
  • 1 opakowanie przyprawy do piernika (40 g)
  • 2 płaskie łyżeczki sody
  • 2 łyżki stołowe kakao
  • 1 i 1/3 szkl. mleka
  • 1 słoik dżemu śliwkowego
  • kilka suszonych śliwek, drobno pokrojonych

na polewę:

  • 120 g gorzkiej czekolady
  • 100 g masła

Wymieszać suche składniki: mąkę,  przyprawę do piernika, sodę i kakao, odstawić.

Margarynę, cukier i jajka utrzeć łyżką lub zmiksować. Mieszając lub miksując na wolnych obrotach dodawać na przemian po trochu mąki z dodatkami, mleka i dżemu. Mieszać do powstania jednolitej masy. Wmieszać suszone sliwki i przełożyć ciasto do keksówek.

Piec w piekarniku nagrzanym do 175 st. C, na termoobiegu do „suchego patyczka” ( ok 40-45 minut).

Ciasto zostawić w blaszkach do wystudzenia. Zimne wyjąć z formy ułożyć na papierze do pieczenia, desce lub blacie, który może zostać pochlapany czekoaldą.

Do rondelka wrzucić połamaną na kawłki gorzką czekoladę i masło. Podgrzewać na wolnym ogniu do całkowitego rozpuszczenia, od czasu do czasu mieszając. Ciepłą polewę rozsmarować na cieście: wierzch polewam z łyżki, boki smaruję nożem. Odstawić do zastygnięcia polewy.

Smacznego! :)

*** Przypominam o możliwości zamieszczenia zdjęć Waszych wypieków w galerii na blogu. Więcej informacji tutaj.

36 comments on “Szybki piernik z dżemem

  1. ppmyslowakuchnia.pl
    Listopad 4, 2012

    Piernik z dżemem jest prosty i dobry:)

  2. ugotujmyto.pl
    Listopad 6, 2012

    Jak sprawdzony to zapisuję do zrobienia:)!

  3. gin
    Listopad 11, 2012

    Wyglada pyszniascie. Uwielbiam pierniki z powidlami :)

  4. Ferenczy
    Grudzień 7, 2012

    Jak byłam podlotkiem i miałam pierwszego chłopaka robiłam mu to ciacho :). Łatwe i smaczne. Teraz mam tylko prodiż… mam nadzieję, że wyjdzie O__O

  5. Aga
    Luty 14, 2013

    Czy mleko można spokojnie zastąpić wodą – a ciasto będzie tak samo smaczne?

    • pysznapasja
      Luty 14, 2013

      Witaj Aga :), myślę że nie. Nie próbowałam, ale obawiałabym się zakalca.

  6. Aga
    Luty 14, 2013

    Cóż, nie doczekałam się odpowiedzi na czas, a ciasto musiałam zrobić i wstawić do piekarnika. Wieczorem, jak dam radę, napiszę jak wyszło.

    • Aga
      Luty 16, 2013

      Ciasto wyszło znakomicie – posłużyło za torcik dla dwójki moich Walentynek. Zrobiłam je w czwartek po południu, a w piątek nie było po nim śladu. :)
      Na polanie ciasta z dużej tortownicy użyłam 2 tabliczek czekolady rozpuszczonych w połówce masła. Margarynę w cieście również zastąpiłam masłem, a mleko – wodą. Rewelacja!

      • pysznapasja
        Luty 16, 2013

        Aguś, cieszę się że wyszło z wodą mimo moich obaw! Rozumiem, że Walentynki się udały :).
        Margaryny i masła używam zamiennie.
        A co do odpowiedzi na czas to blog stanowi moje prywatne hobby i na wszystkie pytania odpowiadam po powrocie z pracy.
        Pozdrawiam serdecznie! Edyta :)

  7. Katarzyna
    Wrzesień 28, 2013

    Fantastyczne ciasto! Polecam:)

  8. Agnieszka
    Październik 9, 2013

    Niestety, zrobiłam wszystko tak jak w przepisie, a ciasto ciagle jest nieupieczone w środku :/

    • pysznapasja
      Październik 9, 2013

      Agnieszko,
      jeśłi wszytko było jak w przepisie – zwłaszcza ilość dżemu i temperatura piekarnika – to nie mam pomysłu gdzie może być problem. Robimy z Mamą ten piernik od lat, co najmniej kilka razy w roku i tylko raz trafił nam się zakalec, kiedy dałyśmy podwójną porcję dżemu ;).
      A inne Twoje ciasta są upieczone po czasie podanym w przepisie? Może pieranik zwyczajnie słabiej grzeje?

  9. Alicja
    Listopad 1, 2013

    Fantastyczny przepis!!! Nie jestem fanką pierników, a ten zjadam ze smakiem:) już rozumiem dlaczego jest podany skład od razu na dwie formy, bo jedna znika w mgnieniu oka:))) pozdrawiam!

  10. Zdziśka
    Grudzień 2, 2013

    Czy można zamiast powideł śliwkowych użyć dżemy z czarnej porzeczki ? Pozdrawiam.

    • pysznapasja
      Grudzień 2, 2013

      Ja próbowałam już z najróżniejszymi dżemami i zawsze piernik wychodził pycha :).
      A w przepisie podałam powidła śliwkowe bo właśnie one i dżem z ciemnych wiśni wg mojej rodzinki pasują najbardziej.
      Pozdrawiam serdecznie, Edyta :)

  11. Zdziśka
    Grudzień 2, 2013

    Serdecznie dziękuję za błyskawiczną odpowiedź. Jutro zamierzam upiec ten piernik. Oczywiście zrobię z powidłami śliwkowymi bo wydaję mi się, że dżem z czarnej porzeczki / nie własnej roboty/ może pod wpływem temperatury okazać się za rzadki i ciasto wyjdzie nie takie jak bym oczekiwała. Mój pierwszy raz będzie jak w oryginalnym przepisie a z następnym wypiekiem poeksperymentuję.Życzę udanego popołudnia.

    • pysznapasja
      Grudzień 2, 2013

      Jeśli kupujesz dżem to wybieraj taki z jak największą ilością kawałków owoców :). Powodzenia i czekam na relację jak wyszło! :)

  12. Zdziśka
    Grudzień 4, 2013

    Oj wyszło, wyszło. Wszyscy degustujący zachwycali się jego smakiem, konsystencją i prośbą o udostępnienie receptury, której nie omieszkałam użyczyć. Jeszcze w tym tygodniu muszę sprawić ponownie ten wypiek a i w najbliższe święta nie może go zabraknąć wśród innych ciast. Serdecznie polecam przepis innym pasjonatkom wypieków. To ciasto nie może się nie udać. Mam piekarnik gazowy bez termoobiegu. Piekłam 60 min. w 180 st.C. do tzw. suchego patyczka. Dziękuję Edytko
    i łączę gorące uściski życząc dalszych inspirujących dzieł Twoich rąk. Nie raz będę tu zaglądać. Przepis już w kajecie. Ciepło pozdrawiam.

    • pysznapasja
      Grudzień 4, 2013

      Zdzisiu, bardzo się cieszę! – że ciasto tak pysznie Ci wyszło i że tak reklamujesz moją stronę wśród znajomych ;)
      Spróbuj zrobić je kiedyś z dżemem z ciemnych wiśni, tylko takim, w którym naprawdę widać owoce.
      Czekam, na relacje z testowania kolejnych przepisów! :)
      Pozdrawiam, Edyta

  13. Iwona [Escapade Gourmande]
    Grudzień 8, 2013

    Dziękuje za przepis! Chwalę się swoją wersją na moim blogu :)

  14. mike
    Grudzień 11, 2013

    zoltka odzielic od bialek,wszedzie piszecie razem a to blad. inaczej wychodzi zakalec!!!!!!!!!!!

    • pysznapasja
      Grudzień 11, 2013

      piekłam to ciasto przynajmniej dziesiątki razy, nigdy nie rozdzielałam żółtek od białek i zakalca nigdy nie było. Komentarz uznaję za prowokację albo oznakę kiepskiego dnia… ;) Pozdrawiam, Edyta

  15. Gopelardo
    Czerwiec 15, 2014

    Piernik to jedno z wielu moich ulubionych ciast. Wykorzystałem ten przepis po raz pierwszy, dodając powidła śliwkowe z Gomaru, które akurat miałem w spiżarni. Podałem to ciasto znajomym, które im bardzo smakowało. Brawo.

  16. ania
    Listopad 22, 2014

    A słoik dżemu sliwkowego to ile gram? ;)

    • pysznapasja
      Listopad 22, 2014

      ok 340g.
      Na przyszłość proponuję robić to co ja teraz: włączyć Google, wpisać „dżem śliwkowy”, i zobaczyć po ile gram mają najczęściej słoiczki sprzedawane online ;)
      Pozdrawiam, Edyta

  17. kinga
    Grudzień 5, 2014

    super przepis mniam mniam

  18. Wiola
    Grudzień 21, 2014

    A co z proszkiem do pieczenia, nie trzeba dodawać???

    • pysznapasja
      Grudzień 21, 2014

      Nie :). Zamiast niego jest soda oczyszczona – działa tak samo.

  19. Wiola
    Grudzień 21, 2014

    Oj,ja sierotka. Dziękuję :-)

  20. anka
    Grudzień 22, 2014

    czym mozna przelozyc taki piernik poza dzemem i bita smietana???

    • pysznapasja
      Grudzień 22, 2014

      nie wiem, może budyniem?

      Ale ja bym niczym go nie przekładała – dzięki polewie i wmieszaniu dżemu/powideł w ciasto piernik jest wilgotny i wg mnie nie potrzebuje więcej dodatków.

      Pozrawiam,
      Edyta

      • kreska
        Grudzień 22, 2014

        Mąż bardziej wolałby przekładania dżemem niż zmieszany, czy wtedy nie lepiej na piekarniku dół i góra żeby nie był za suchy?

      • pysznapasja
        Grudzień 22, 2014

        Ja bym chyba zostawiła termoobieg. Dolej troszkę więcej mleka do ciasta.

  21. kinia
    Grudzień 23, 2014

    ale chyba jak jest dżem, to patyczek do końca suchy nie będzie?:) bo ja piekę już 45 minut i nadal mokry deczko:D

  22. Julia
    Maj 19, 2015

    Niestety wyszedł mi zakalec, robiłam wg przepisu

Dodaj komentarz

Obserwuj

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.

Dołącz do 63 obserwujących.

